Pasaulis telpantis saujoje – tarptautinė šiuolaikinio meno Bienalė triumfuoja Šiluvoje

600 gyventojų miestelis, stebuklo istorija bei šiandienos pasaulio kontekstas – visą tai telpa vienoje vietoje, kurią Sigitas Geda paprastai ir aiškiai aprašė eilėraštyje „ten kur šilas – Šiluva“. Birželio mėnesį startavo tarptautinė šiuolaikinio meno bienalė, kuri pagreitį įgijo liepos 13-22 dienomis meno simpoziumo metu.

Ir, rodos, pasirinkta Bienalės tema – 118-osios psalmės žodžiai „Akmuo, kurį statytojas atmetė tapo kertiniu akmeniu“, ne tik nesukausto dalyvių bei suvokėjų, tačiau tik praplečia prasmes globalaus skubančio pasaulio kontekste. Kaip pastebi į simpoziumą atvykę kūrėjai, Dieviškas įkvėpimas – tai ne tiek siauras mąstymas, kiek suvokimas, jog temos gylis ir plotis leidžia pajausti save supančiame pasaulyje ir atsiduoti tam, jog kūryboje viskas yra dieviška: ar tai būtų dangaus toliai, ar vaisių natiurmortai. Ir žinoma, gyvendami ir kurdami 7-ias dienas Šiluvoje menininkai iš Ukrainos – Oksana Svizhak, Valerija Moskvitina-Dmytriieva, Baltarusijos – Marina Konovalova, Lenkijos – Daniel Gromacki, Portugalijos – Bruno Gaspar bei Lietuvos – Valentinas Varnas sieks atrasti, kaip šiandien skamba ta dvasinė jautri styga Šiluvoje, o jų rezultatai papuoš miestelį liepos 21 d.

Visgi, nenuostabu, jog akmuo šįkart Bienalės erdvėse atsirado ir tiesiogiai, galų gale, juk akmuo konceptualiai dera tiek prie lietuviško Šilo, tiek prie Švč. Mergelės Marijos apsireiškimo ant akmens ir garsiosios frazės: „prieš tai šioje vietoje buvo garbinamas mano Sūnus, o dabar čia ariama ir sėjama“ ir šioje vietoje „stojo“ Antano Vivulskio sukurta „Apreiškimo koplyčia“. Taigi, istorija sukasi nenumaldomu ratu, o kūryba yra neatsiejamas dieviškasis pradas suteiktas žmogui ir Algimanto Šlapiko darbų paroda Bienalės laikotarpiu buvo „inkrustuota“ į parko priešais Šiluvos gimnaziją erdvę. Kaip bebūtų simboliška, matome skulptūras, atskleidžiančias nesusikalbėjimo, akmeniu į žemę spaudžiančios lovos, arba tiesiog rūdijančios istorijos kablio kabinamą būtį.

Tačiau atveju, akmuo yra ne tik išorinė, tačiau ir vidinė kalba, o keliaujant Šiluvos miestelio gatvėmis, pralenkus turgaus aikštę, užnugaryje palikus stotį ir išdrįsus atvykti prie apleisto pastato bei atsikabinti vinio užremtas duris – prieš akis atsiveria pasaulis, kurio turbūt kažkada ieškojo Alisa, o dabar ėmėme ir radome mes. Iš pradžių kiek gąsdinančiai, vėliau patraukliai ir galiausiai kiek skausmingai, kaip, kad pirmą kartą įkvėpus oro atsiplėštų plaučiai, kuomet turbūt tesinori šaukti. Tačiau ėmus ir pradėjus gyventi širdies dūžių nebeskaičiuoji. Tad trupė „Bionics“, kurios pseudonimas slepia Linos Pranaitytės ir Urtės Pakers vardus ir jų darbas „Pulsar“ įkurdinamas erdvėje, su skaudžia, tačiau neatsiejama Lietuvos istorijos dalimi. Ties Turgaus g. 22 namu randasi buvęs prekybininko sandėlis, kuriame pokaryje buvo laikomi suimtieji (politiniai kaliniai), o nušauti ar nukankinti asmenys buvo tiesiog sugrūdami į greta esantį tualetą. Šioje griūnančioje istorijos pažymėtoje erdvėje, greta 1947 metų išrašo mes randame darbą „Pulsar“ – daugybę mūsų sielos veidrodžių, kurie pro dulkes gali vesti savo vidaus atradimo ir beprotystės link, kuomet širdis krūtinėje gali imti ir pašėlusiais daužytis, nes tu dar gyvas, dar esi. Pro tarpus stoge prasiskverbianti vargana saulės šviesa, žemė, purvas ir staiga lašelis vilties – saulės spinduliai žaidžiantys veidrodžių šukėse. Nes po mirties visada seka gyvenimas, nes tas akmuo, kuris buvo atmestas, visgi gali tapti pamatiniu akmeniu, nes praradus viltį, ši galų gale vis tiek būna vėl suteikiama.

Ir tai tik pradžia. Bienalės programoje dar laukia parodų atidarymai, video peržiūros, diskusija paprasta, tačiau provokatyvia tema, atspindinčia vietos dvasią – „Menininko misija šiuolaikiniame pasaulyje“, kūrybinės dirbtuvės, instaliacijos, galų gale, dvasinis ir kultūrinis išgyvenimas. Todėl visi ieškantys – atvykite, rasite, ko net nesitikėjote, nes 600 gyventojų miestelyje, už Raseinių, vis dar vyksta stebuklai.

Organizatorių info
Projektą remia Lietuvos kultūros taryba ir Raseinių rajono savivaldybė

Visa bienalės programa

Bienalės seminarų programa